In het Belastingplan 2017 is ook de Autobrief 2.0 opgenomen waarin de maatregelen staan die voor de auto van de zaak gaan gelden. Vanaf 2017 worden nog slechts twee bijtellingscategorieën gehanteerd.
Elektrische auto
Tot en met 2020 blijft het kabinet volledig elektrisch rijden stimuleren. Het bijtellingspercentage voor privégebruik van dit type zakelijk auto blijft daarom 4%. Daarnaast hebben deze auto’s een volledige vrijstelling in de MRB en BPM.
Plug-in hybride auto
Voor alle andere auto’s van de zaak geldt vanaf 2017 één bijtellingspercentage van 22%, dus ook voor een plug-in hybride auto. Wel profiteren deze auto’s tot en met 2020 nog van het driekwarttarief in de Motorrijtuigenbelasting. Zo is het toch aantrekkelijk om een tweedehands plug-in hybride auto te kopen.
Wat verandert er in de bijtellingspercentages?
Jaar | 0 gram/km | 1-50 gram/km | 51-106 gram/km | >106 gram/km |
2016 | 4% | 15% | 21% | 25% |
2017-2020 | 4%* | 22% | 22% | 22% |
* Vanaf 2019 geldt het percentage van 4% tot 50.000 euro, daarboven is het 22%.
De bijtellingspercentages gelden alleen voor nieuwe auto’s die in het betreffende kalenderjaar voor het eerst op kenteken zijn gezet.
Oude auto
De bijtelling voor een auto ouder dan 15 jaar is 35% van de waarde in het economische verkeer (= voor BPM vrijstelling). Tenzij dit een milieuvriendelijke auto is, dan wordt er een korting gegeven op het hiervoor genoemde percentage.
Verlaagd belastingtarief laadpalen
Als bijlage bij de Miljoenennota zit het wetsvoorstel dat een verlaagd belastingtarief adviseert voor de elektriciteit uit laadpalen. Door het tarief over de eerste 10.000 kWh te verlagen kunnen rijders met een elektrische auto 1 à 2 euro besparen per volle accu. Het voordeeltarief zou gelden voor de periode van 2017 tot en met 2020.